Warmte in de winter in Marbella

Bij het boeken van deze vakantie dachten we vooral: waar kunnen we zon vinden in deze wintermaanden en wat is niet te lang vliegen? Al gauw kwamen we op Marbella uit, op 3 uur vliegen vanaf Schiphol, een van de zuidelijkste badplaatsen van Spanje, en niet ver van de Straat van Gibraltar. Met gemiddeld zo’n 20 graden in februari wisten we dat we goed zaten en dat de zomerjurkjes en de korte broeken mee konden.

Naast dat onze studio van alle gemakken was voorzien had het ook nog eens de ideale ligging ten opzichte van alle leuke plekjes waar we heen wilden: pal aan de boulevard en de haven, op loopafstand van het oude centrum van Marbella en precies tussen het chique Puerto Banus en het hippe strand richting Elviria.

Uitzicht studio

Dus: Op naar Malaga, waar je altijd op vliegt. Vanaf daar is het nog ruim een half uur rijden naar Marbella. Je kan ook een bus pakken, maar een auto huren is wel het meest praktisch omdat je in Marbella dan flexibeler bent. Via Dollar (valt onder Hertz) hadden we al voor 150 euro een Fiatje500, love it! Het handige is dat je je eigen parkeerplek hebt in de parkeergarage naast het appartement. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen door onze host en stond de borrel al voor ons koud. Wat een feest! Het appartement ziet er prachtig uit en heeft een groot bed van top kwaliteit. Er is een ruim balkon waar je uitzicht hebt op zee, het strand en de boulevard, waar je lekker mensen kan kijken. Het appartement is voorzien van een keuken met alle benodigdheden, genoeg schone handdoeken en een heerlijke douche. Wij gaan ons de komende dagen hier wel vermaken!

Lunchen deden we bij de strandtent pal voor ons appartement: El Chiruinguito (op Google maps nog onder de naam Chiruinguito El Faro). Werkelijk waar de lekkerste paella met verse vis. Echt een aanrader! Later kwamen we er achter dat er meerdere tenten in Marbella, en in de rest van Spanje, El Chiruinguito heetten. El Chiruinguito betekent namelijk “de strandtent” haha!

Chiruinguito El Faro

En we troffen het meteen. Het was namelijk een regionale feestdag in Marbella: De Dag van Andalusie, de regio waar Marbella in ligt. De hele locale bevolking was daarom gezellig naar de strandtenten gekomen die de haven, en het naastgelegen strand, rijk is. De sangria en gin-tonics vloeiden er rijkelijk. Spelende kinderen, ravottend in het water en druk klimmend op de speeltoestellen van de vele aanwezige speeltuintjes terwijl borrelende ouders vanaf de kant een oogje in het zeil hielden.

Naderhand kleedden we ons even snel om in ons appartement, wat zich dus letterlijk op de loop bevond, en gingen we een hapje eten in het oude centrum. Prachtige oude straatjes en veel muzikanten op straat. Het wordt in de winter rond 19u donker maar dan zijn alle straatjes mooi verlicht. Je vindt er het ene na het andere leuke tapas tentje.

De volgende dag is er markt in Puerto Banus. Volgens een stel locale dames die we de dag ervoor tijdens de borrel spraken is deze zaterdagmarkt van Puerto Banus nog beter dan de maandagmarkt van Marbella. Puerto Banus ligt op 10 minuten rijden van Marbella dus wij pakten ons Fiatje500 voor een tochtje daar naar toe.

Tussen het appartement en de parkeergarage bevinden zich een aantal locale eettentjes, waaronder het meer authentieke “La Arcadia” en het hippere “Puro Latte”. Bij deze laatste scoorden we eerst nog even een heerlijk ontbijtje. Hoe zoiets simpels als toast met tomaat zo goed kan zijn! Met beiden een verse jus en een cappucino erbij ben je samen voor 7 euro klaar. Eenmaal aangekomen in Puerto Banus begeleiden parkeerwachters je naar de juiste parkeerplek en stop je wat muntgeld toe. Sieraden, zonnebrillen, kleding, maar ook keukenspullen en antiek: je vindt er de mooiste dingen!

De zaterdagmarkt in Puerto Banus

Bepakt en bezakt rijden we 2 uur later voor de lunch richting Macao Beach, iets voorbij Puerto Banus. Je vindt er de strandtenten El Ancla Beach Club en Macaao Beach Club. Bij deze laatste streken we neer voor de heerlijkste lunch: een salade nicoise met verse tonijn! Helaas waaide het die dag wel een beetje en omdat je bij deze lunchtent op een uithoek van het strand zit vervolgden we na de lunch onze weg.

Macaao Beach Club

We waren erg benieuwd naar de haven van Puerto Banus met alle dure Gucci, Prada en Chanel winkels, dikke auto’s en luxe jachten. Iets wat je gewoon even gezien moet hebben. Wat een happening haha! Na een stroll over de boulevard vonden we er een plekje uit de wind in de zon bij de Salduba pub, vanuit waar je eersterangs uitzicht had over alles wat er voorbij kwam. Van Ferrari’s, Maserati’s en Rolls Royce bolides, tot de nouveau riche compleet met opgespoten lippen, iets wat me in de rest van Marbella overigens wel mee viel. Het ligt er aan waar je kijkt.

Puerto Banus

Na een uurtje vertoeven in de zon reden we richting het Puente Romano Resort Hotel. Je vindt er een centrale plaza waar geborreld kan worden met er omheen de meest uiteenlopende restaurants. Het resort kenmerkt zich door de leuke paadjes, bruggetjes en vijvertjes waar je overheen kan lopen. We kwamen uit bij Rachel’s Eco Love, een soort tropisch paradijsje met een zwembad midden in het groen, overal flamingo’s (van plastic overigens) en turquoise rieten stoelen, en met vooral een heerlijke doch gezonde kaart.

Rachel’s Eco Love

Een borrelplateau en fles wijn later wilden we toch even weten waar die gezellige muziek vandaan kwam en eindigden we de dag op een van de grootste beachpartys van het moment in (wederom) een El Chiruinguito: De strandtent behorende bij hetzelfde Puente Romano Hotel.

Dag 3: toch nog even terug naar Rachel’s Eco Love voor een uitgebreid zondagontbijt en een verkoelende duik in het verwarmde zwembad. Eigenlijk is dit laatste alleen bedoeld voor hotelgasten maar omdat het zo rustig was kneep de badmeester een oogje toe. Halverwege de middag besloten we te lunchen bij een plekje dat ons was aangeraden door een Nederlands/Belgisch stel op het strandfeestje de dag ervoor: La Plage Casanis.

Dat is wel zo: je komt overal Nederlanders tegen en je staat met iedereen praatjes te maken. Of het nou op de markt is waar je met dames op leeftijd ringetjes staat te passen of in de locale tapas tent. Naast Hollanders zijn de Duitsers, Scandinaviërs en Engelsen ook goed vertegenwoordigd. We zijn allemaal gek op de Spaanse zon haha! Uiteraard mengen de locals zich er ook in.

La Plage Casanis ligt juist aan de andere kant van Marbella, bij Playa Real de Zaragoza. Het was er gezellig druk met live muziek. Afrader? Voordat je paella bestelt ook nog voorafjes bestellen. Paella is al best veel en zwaar! Uitbuiken deden we er op het strand waar we heerlijk in de zon konden liggen. Die avond aten we alleen nog lichte culinaire hapjes bij Back Tapas Bar & Restaurant, op 500 meter van ons appartement. Sterren niveau waardig als je het ons vraagt!

Dag 4. Ontbijt bij het andere, typisch Spaanse, ontbijttentje naast ons apartement: “La Arcadia”. De broodjes met ei zijn hier ook smullen en de bediening is heel snel! Aangezien de stad Ronda een van de meest bijzondere bruggen ter wereld kent, en maar op een uur afstand van Marbella ligt, kon dit uitstapje deze vakantie natuurlijk niet ontbreken.

La Arcadia

De weg van en naar Ronda is op zichzelf al een beleving. Sinds de pre-Romeinse tijd speelde Ronda een belangrijke rol in het zuiden van Spanje. De Romeinen noemden Ronda lange tijd ‘Arunda’ omdat het stadje uitkeek over de hele omgeving en een panoramisch strategisch uitzicht had. Heel gaaf om dit te zien, al genietend van een heerlijke gazpacho terwijl je de diepte van de rotsklif in kijkt.

Eén van de vele panorama’s richting Ronda

Eind van de middag genoten we van de zon bij The Grill, de andere strandtent van Puente Romano met zowel prachtig interieur als exterieur. Wijntjes waren er wel 15 euro per stuk. Je moet wat over hebben voor zulke luxe. Die avond aten we heerlijke Spaanse tapas bij Bodega La Venecia. Vooral de ovenheerlijke patatas bravas, de aubergine en de piri piri garnalen zijn er een aanrader! Onder het appartement heb je de gezellige bar “La Libreria” om ’s avonds nog een afzakkertje te doen.

Bodega La Venecia

De laatste dag. We ontbeten weer bij “La Arcadia”, een van onze favo ontbijt tentjes naast het appartement. Omdat het zulk mooi weer was zijn we lekker op het strand voor ons appartement gaan liggen. In bikini en zwembroek zelfs. Heerlijk! We besloten voor vertrek nog even te shoppen, maar niet voordat we geluncht hadden bij Kohala Poke, aan de voet van ons appartement waar je de lekkerste poke bowls kan laten samenstellen. Via het naastgelegen Auditorio de la Constitucion park liepen we vervolgens richting Zara. Toch echt een andere collectie dan in Nederland.

Marbella, you were all we need, especially in February! Zon, zee, strand, lekker eten en drinken en leuke dingen om te doen! Tot volgend jaar! xoxo

Handige links:

Studio en appartement

• Laurien is een Nederlandse presentatrice, bekend van de RTL4 programma’s Mijn Leven, Mijn Gezondheid, Mij een Zorg! en Businesstips (RTLZ).