Voor wie van afwisselende landschappen houdt, is Noord-Wales een eldorado voor ontspannen wandeltochten, ook in het voorjaar. Wandelen in Wales betekent: ruige rotskusten, een idyllisch platteland met schaapjes en bloemetjes en échte bergen in het nationaal park Snowdonia.

Het is eind april. Een aalscholver scheert door de blauwe lucht met een takje in zijn bek. Onder aan de klif hobbelt een zeehond van het kiezelstrand verschrikt de schuimende golven in. Vanop de Little Orme, een kale rotstop boven Llandudno Bay, zie ik de witgekalkte huisjes van het gelijknamige stadje glinsteren in de lentezon. In de andere richting merk ik nog wat sneeuwveldjes op de bergtoppen van Snowdonia National Park.

Wales
Heerlijk wandelen op Little Orme

“Vanuit Llandudno ziet de Little Orme eruit als een olifant die in zee verdwijnt, wist je dat?” vraagt David Owen, de vriendelijke manager van ons hotelletje aan de strandboulevard van de badstad. Met zijn Welsh accent lijken de klinkers van elk woord achter in zijn mond weg te spoelen. “Van de Great Orme, aan de andere kant van de baai, zeggen ze dat hij lijkt op een krokodil die in het water ligt”. Een smalle landtong verbindt beide bulten met elkaar; hierop ligt Llandudno in een echte postkaartjessetting.

Het weer helpt natuurlijk ook mee. Het is april en de lentezon schijnt uitbundig. “Twee dagen geleden is er in de bergen nog wat sneeuw gevallen”, weet David. “Je moet hier op alles voorbereid zijn.” Hij doelt op het wispelturige klimaat – niet anders dan bij ons. “But you’ll be allright”, stelt hij gerust. De weergoden juichen ons de komende dagen onafgebroken toe.

Llandudno badplaats strand Wales
Het badplaatsje Llandudno, gezien vanaf de Great Orme, ligt in een prachtige baai

Terug in de tijd

David heeft ons vanochtend bij de luchthaven van Manchester opgehaald – als reisjournalist wordt je wel vaker met égards behandeld – en aan het eind van de middag zitten mijn zwager en ik op een terrasje op Mostyn Street, de gezellige winkelhoofdstaat, mensen te kijken. Vanmiddag waren we alvast naar het uiterste puntje van de Great Orme gewandeld, kwestie van de benenwagen op gang te krijgen. De “Old Lighthouse” die volgens het kaartje op de uiterste punt van het schiereiland moest staan hebben we nooit gevonden. Een vriendelijk koppeltje dat er foto’s stond te maken vertelde ons dat die al lang niet meer bestaat. De rots wordt echter nog steeds zo genoemd, kwestie van het verleden in ere te houden. De locatie, hoog op een kalkstenen klif boven de zee, was ronduit spectaculair.

Llandudno Wales
In Llandudno lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan

Van het verleden eren weten ze in Llandudno alles. Het stadje ademt de charme uit de hoogtijdagen van honderd jaar terug toen duizenden panden in Victoriaanse stijl werden opgetrokken. Onder sierlijke gietijzeren arcaden wisselen oude winkeltjes, een schoenmaker, een drogist, restaurants en pubs elkaar af. Het is nog geen weekend dus is het rustig. “Het lijkt wel alsof de tijd hier heeft stilgestaan”, stelt mijn reisgezel vast. In Groot-Brittannië kom je buiten de grote steden meteen in de jaren zeventig terecht. Ook de aparte kleedstijl van de Britten is typisch seventies. Vanaf ons tafeltje in de zon zien we een vermakelijk stukje doorsnee Brittannia aan ons voorbij paraderen.

Wales wandelen
Langs de kliffen op de Great Orme

Welsch voor beginners

Zo ‘Brits’ als Llandudno is, zo on-Engels is zijn naam en de taal die de bevolking spreekt: Welsh. De veel voorkomende dubbele “Ll-“ maakt me nieuwsgierig maar als ik naar de uitspraak vraag, lijken er uiteenlopende opvattingen over te bestaan. Naargelang je afkomst spreek je Llandudno uit als “Khlandudno”, “Thlandudno” of iets wat op “Tshjandudno” lijkt. Dit gaat mij dus nooit lukken. En de volledige naam van het dorp Llanfair uitspreken al helemaal niet! Wij stoppen er voor een foto op onze route naar het eiland Anglesey, met Wales verbonden door een brug. In het dorp zelf is niets te zien of te beleven, tenzij het plaatsnaambord op het station: “Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch” staat erop, 58 letters lang. De naam lokt toeristen van over de hele wereld. De slimme dorpelingen hebben naast het station een enorme souvenirwinkel neergepoot. Er wordt binnen zo te zien geld verdiend.

Wales wandelen
Het dorp met de langste naam ter wereld. Om gek van te worden!

Strand en platteland

Vanuit het stille kustdorpje Moelfre op Anglesey maken we een middagwandeling. We zijn in een plattelandsserie van de BBC terechtgekomen. Duizenden schapen pointilleren een glooiend groen weidelandschap van hoge hagen en stenen muurtjes. We passeren 5000 jaar oude hunebedden en een ruïne van een kerkje. Halfweg lassen we een pauze in bij Llygwy Beach. De rest van de wandeling gaat over het Anglesey Coastal Path langs schitterende rotskliffen en mooie zandstranden terug naar het dorp.

strand Anglesey Wales
Het ambitieus genoemde Beach Café

De dolfijnen laten zich dit keer niet zien, maar als we de inventaris op het krijtbord van het Caraïbisch ogende Beach Café mogen geloven werden hier dit jaar al zeehonden, schildpadden, krabben, walvissen en een enkele keer zelfs een octopus gespot.

Voorjaar lente Wales Anglesey
Voorjaar op Anglesey

Nationaal Park Snowdonia

Naast een pittoresk platteland en woeste kusten heeft Noord-Wales nog een derde verrassing in petto: Snowdonia National Park, een ruig gebergte waarvan de beroemde piek, Mount Snowdon, het hoogste punt is in heel Wales. Rond de berg regeert rauwe, indrukwekkende schoonheid en deze Welse klepper staat al jaren op mijn verlanglijstje.

Mount Snowdon Snowdonia Wales
Een geluksmuntje onderweg naar de top van Mount Snowdon

Op de Penn y Pass begint onze klim – hoe kan het ook anders –tussen de schapen. We kiezen voor de minder druk belopen Miners Track. De naam verwijst naar de negentiende-eeuwse koperontginning in het gebied waarvan de littekens her en der in het kale landschap te vinden zijn. Halverwege het steilste stuk van het bergpad komt de man met de hamer even bij me langs. Dit is wel erg vroeg in het seizoen voor een bergwandeling! Mijn reisgenoot is zich van geen kwaad bewust en dartelt vrolijk over de grote rotsblokken verder omhoog, richting de bergpas op bijna 1000 meter hoogte. Ik herpak me echter snel en wordt bij aankomst boven op de kam door een ijskoude wind bijna uit mijn schoenen geblazen.

Tientallen toeristen komen vanaf de andere, minder steile kant omhoog en sjokken de laatste paar honderd meter naar de top. Sommige lopen in short en T-shirt. Die zijn ogenschijnlijk met het stoomtreintje vanaf het dorpje Llanberis naar boven gereden, denk ik. Hoe houden ze het vol in die ijskoude wind?

Snowdonia Mount Snowdon Wales wandelen
Vanaf Mount Snowdon heb je een schitterend uitzicht

Wij trekken alle laagjes aan aan die we in onze rugzak hebben en lopen over het brede pad de laatste meters naar de top van Mount Snowdon. We vieren onze prestatie met met een selfie op 1085 meter hoogte. Het uitzicht is niets minder dan adembenemend. Het Britse platteland van de afgelopen dagen is heel ver weg: rondom ons zien we alleen maar bergen en meren. Aan de verre horizon glinstert de Ierse Zee. Voor ons staat de tijd ook even helemaal stil. Hoe Brits is dat!

selfie Mount Snowdon wandelen Snowdonia
Een selfie op Mount Snowdon hoort erbij!

Praktisch

Wales Victorian architectuur
In Llandudno vind je prachtige gevels

Llandudno is een charmante badplaats aan de noordkust van Wales. De boulevard aan de baai met keienstrand is een juweeltje van Victoriaanse architectuur. Wilt u een zandstrand? Ga dan naar Colwyn Bay, enkele kilometers oostwaarts. De dichstbijzijnde luchthaven is Manchester. Ter plekke huur je best een auto maar er is een busdienst naar Llandudno.

Wandelen? Dit zijn onze tips!

We liepen vijf erg verschillende wandelingen over goed onderhouden paden:

• Great Orme: korte klim naar de top van het kalksteenplateau boven de stad (verschillende paden). Tot aan ‘Old Lighthouse’ en terug: ong. 9,5 km, 340 m stijgen en dalen.
  • Little Orme: aan het tegenovergestelde uiteinde van Llandudno, compacter dan Great Orme maar met even mooie vergezichten. Ong. 9 km, 150 m stijgen en dalen. Er zit een aalscholverkolonie en soms liggen zeehonden op een strandje onderaan de rotsen.
  • Gallgo Walk: vanuit Moelfre op Anglesey liepen we een deel van het kustpad en een deel van de Gallgo Walk: hunebedden, oude kerkjes, rotskust afgewisseld met zandstrandjes en heel veel schapen! James Herriott country. Ong. 11 km, 230 m stijgen en dalen.
  • Bergmeren Crafnant en Geirionydd: vooral Crafnant is een schitterend gelegen meer in Snowdonia. Beide plassen zijn oorspronkelijk door gletsjers uitgeslepen. Ong. 13 km, 400 m klimmen en dalen vanuit Trefriw in de prachtige Conwy Valley.

Snowdonia Wales
    Onderweg in Snowdonia National Park
  • Mount Snowdon (1085 m): vanaf Pen y Pass kozen wij voor de Miners Track. Deze is soms steiler dan de populaire Pyg Track naar de top. Wij maakten ook nog een ommetje naar de naburige top Garnedd Ugain: 20 meter lager, 20 keer minder volk, zelfde uitzicht. Ong. 15 km, 890 m stijgen en dalen. Goede basisconditie vereist en af te raden bij slecht weer.

Ook mooi

• Conwy: schitterende burcht en prachtig middeleeuws stadje aan de monding van de Conwy River op een paar kilometer van Llandudno.
  • Betws-y-Coed: gezellig dorpje in Conwy Valley, toegangspoort tot Snowdonia National Park.
  • South Stack op Holy Island: klassieke vuurtoren-op-een-rots-boven-de-zee in het uiterste noordwesten van Anglesey. Indrukwekkend bij zonsondergang (timelapse video)

Meer informatie

www.visitllandudno.org.uk

Bron

Jonathan wandelde afgelopen voorjaar in Noord-Wales voor het maken van deze reportage.

Tags:

• Jonathan Vandevoorde is oprichter en hoofdredacteur van Bergen Magazine en leidt ook de redactie van Wandelmagazine. Daarnaast publiceert hij als freelance journalist en fotograaf regelmatig reis- en buitensportreportages in Nederland en België.